instellingen
Europese fijn stof-norm is soms levensgevaarlijk

Europese fijn stof-norm is soms levensgevaarlijk

Jaarlijks sterven 18.000 Nederlanders tien jaar te jong doordat ze langdurig zijn blootgesteld aan fijne en ultrafijne stofdeeltjes die de industrie en het verkeer produceren. De Europese norm* zou daar wat aan moeten doen, maar die biedt veel ruimte voor ongezonde situaties. Roetfilters vangen de grote, minder schadelijke deeltjes af. Daarna mag de lucht volgens de norm juist meer van de kleinere, schadelijkste soorten stofdeeltjes bevatten.

DGMR en Geluidsnet verrichten nu een proef voor de meting van alle soorten fijn stof. Deze laat het effect zien voor de omwonenden en de schoolgaande kinderen van de provinciale weg N302. DGMR/Geluidsnet zet daarbij de nieuwste geavanceerde meters van Philips in voor de meting van het gevaarlijkste ultra-fijn stof. De metingen zijn vanaf afstand real-time te volgen: toegang tot de 'live' metingen

”De Europese norm laat veel ruimte voor ongezonde situaties”, zegt dr. Arnaud Kok van Adviesbureau DGMR. ”De norm bestempelt stof tot fijn stof als de deeltjes klein genoeg zijn. De lucht mag een maximaal gewicht van die fijn stofdeeltjes bevatten. Maar des te kleiner de deeltjes, des te gevaarlijker. En van die gevaarlijke kleinste deeltjes, mogen er juist meer in de lucht zitten.”

Politiek, Economie en Milieu
Binnen Europa heeft het dichtbebouwde Nederland veel last van fijn stof. In de Tweede Kamer zitten CDA-er Marieke van der Werf, VVD-er René Leegte en PvdA-er Diederik Samson er bovenop. Met name de situatie rond scholen baart de Kamer zorgen.

Nu de economie een oppepper kan gebruiken, krijgen wegenbouw en industrie weer ruim baan, maar dat hoeft op zich geen verslechtering te betekenen. ”Voor scholen en andere gebouwen waar gevoelige mensen verblijven, zijn juist de pieken belangrijk, en die zullen we ook meten”, zegt Arnaud Kok.

Brand
Onderstaand een voorbeeld van de gemeten situatie langs de N302. Deze toont een extreme verhoging van zowel het fijn stof als van de zeer kleine deeltjes bij de sensoren. Volgens Ron Maas van meetinstituut Geluidsnet werd deze veroorzaakt door de bijzondere situatie van de vrachtwagenbrand op de foto,van 22 juni 2011.

Europese norm
Binnen de Europese norm wordt gevaarlijk fijn stof aangeduid als deeltjes met een maximale diameter van 10 miljoenste meter. Ongevaarlijk fijn stof, zoals het zout in de zeelucht aan de kust, valt daar buiten. Roetdeeltjes van dieselmotoren niet. De Europese grenswaarde is gemiddeld maximaal 40 miljoenste gram fijn stof per 1000 liter lucht, of maximaal 35 etmalen per jaar een overschrijding daarvan met 25 procent.

 

Naar nieuwsoverzicht
delen
  • Google+
  • LinkedIn
  • NUjij