instellingen
Blij met de gevoelige ‘oren’ van Sensornet

Blij met de gevoelige ‘oren’ van Sensornet

Op 21 oktober 2014 is door het Algemeen Dagblad het artikel geplaatst met de titel "Blij met de oren van Sensornet".

Het beschrijft de positieve effecten van langdurig meten en het direct communiceren van resultaten naar betrokkenen.  Wij nodigen u van harte uit het artikel hier te lezen. De foto is van Peter Franken (PeterFranken.tv)

Voor de eenvoud hebben wij onderstaand ook een exemplaar opgenomen. In het artikel wordt verwezen naar het effect van slijpen aan het spoor. Ter plaatse van onze microfoons zijn de slijpwerkzaamheden in de laatste week van augustus uitgevoerd. In onderstaande tekst is een knip uit de detailoverzichten opgenomen en laat de daling duidelijk zien.

________________

Angelique Mulders

,,Wij stoppen een thermometer in maatschappelijke twisten.’’ zegt directeur Ron Maas van het Haagse meetbedrijf Sensornet. Hij legt er in één zin mee uit wat zijn bedrijf doet. Sensornet is namelijk goed in het meten van van alles en nog wat, maar wordt vooral opgetrommeld voorgeluidsmetingen. Rond Schiphol, maar ook in Zuid-Limburg - in het gebied waar Awacs-toestellen vanuit de Navo-basis Geilenkirchen overheen vliegen. Omwonenden in deze gebieden geven geregeld aan gek te worden van het lawaai.

Maar Maas meet meer dan vliegtuigherrie. Zo monitort Sensornet voor de Stadsregio Haaglanden al ruim een jaar het geluidsniveau van Randstadrail. Zowel de door de HTM uitgevente Zoetermeerlijn, als die van de Rotterdamse RET tussen de havenstad en Den Haag.

Er is meetapparatuur geplaatst in Pijnacker, in Leidschendam-Voorburg en op twee plaatsen in Zoetermeer. Het zijn locaties waar Randstadrail meer lawaai maakt dan de omwonenden hadden verwacht. De vier meetpunten hebben tot nu toe een dikke 415.000 passages ‘opgenomen’. Onlangs kregen ze  goedkeuring voor nog weer een jaar geluidsmetingen.

Sinds de metingen zijn gestart zijn de overlastklachten, zo beweert de directeur, afgenomen. De HTM kan dit overigens niet beamen, noch ontkennen, omdat er volgens een woordwoerdster van de Haagse vervoerder nu geen gegevens iver beschikbaar zijn. Maas: ,,We zien het in zijn algemeenheid bijna bij al onze projecten. Zodra we meetapparatuur plaatsen neemt het aantal klachten de eerste paar dagen toe om daarna te dalen. Dat doet transparantie klaarblijkelijk.’’  

Geïntereseerden kunnen de geluidsmetingen namelijk volgen op de website van het bedrijf uit Den Haag. De nieuwe gegevens staan een seconde of twee, drie na het passeren van een Randstadrail-voertuig al op de site. De stadsregio, HTM, RET en de betrokken gemeenten hebben inzage in meer gegevens.

Note Sensornet Toelichting project casus/randstadrail-te-stadsregio-haaglanden of live data: www.sensornet.nl/project/haaglanden/

,,Als het geluid op een bepaalde plek volgens de metingen toeneemt, kunnen wij dat in grafieken inzichtelijk maken", aldus Maas. "Daarna kan de onderhoudsafdeling van de HTM of RET het spoor kan laten slijpen of smeren’’.

Zoals is gebeurd  in september bij Leidschendam-Voorburg, waar het Randstadrail-lawaai met acht decibel was opgelopen. ,,Dat is veel en daarom is de slijpmachine besteld. Al in het voorjaar trouwens. Maar  dat is een peperdure, specialistische machine die openbaarvervoersbedrijven niet zelf hebben. Zo’n ding moet worden ingehuurd en dan gaat er altijd aardig wat tijd overheen voordat je aan de beurt bent.’’ Na de héél lawaaiige slijpbeurt viel het geluidsniveau terug naar de waarden van vòòr de herrie-oploop.

 

Maar Sensornet stelt dat ze meer kunnen met hun metingen. ,,Toenemend lawaai kan echter ook aan één  bepaald voertuig liggen. Dat kunnen wij aan de opdrachtgever laten zien omdat we specifiek noteren welk voertuignummer op welk tijdstip passeert. In dat geval moeten technici er in de remise naar kijken. Het is dus mogelijk om tram-  maar ook treinonderhoud te optimaliseren met behulp van geluidsmetingen.’’. Dat gebeurde in september bij Leidschendam-Voorburg, waar het Randstadrail-lawaai met acht decibel was opgelopen. "Dat is veel en daarom is de slijpmachine besteld. Al in het voorjaar trouwens. Maar dat is een peperdure, specialistische machine die openbaar-vervoersbedrijven niet zelf hebben. Zo'n ding moet worden ingehuurd en dan gaat er altijd wat tijd overheen voor je aan de beurt bent". Na de héél lawaaiige slijpbeurt is het op deze plek weer stiller.

Maas gelooft er heilig in dat zijn ontdekking meerwaarde heeft. ,,De geluidsmetingen verraden niet alleen de onderhoudsstatus van het spoor, maar ook welke tram als eerste onderhoud nodig heeft of juist nog géén behoefte heeft aan een controle. Dat kan vervoersmaatschappijen geld schelen. Bovendien is het fijn voor de omwonenden van een ov-traject, omdat zij veel minder met vervelende lawaaipieken te maken krijgen.’’ 

Reageren? hc.lezers@ad.nl

Naar nieuwsoverzicht
delen
  • Google+
  • LinkedIn
  • NUjij